איך לבנות תקציב לעסק קטן? מדריך

    מהי החשיבות של תכנון וניהול תקציב עסקי מסודר לעסק קטן - ומהם הצעדים הפרקטיים הנדרשים לבניית תקציב כזה? מדריך מפורט משלב הגדרת היעדים עד ליישום יומיומי

    בבסיס רוב העסקים הקטנים עומד כישרון, בדרך כלל של אישה או איש, לפעמים גם של כמה שותפים מייסדים. הכישרון הזה לכתוב, לבשל, לספר, לנהל חשבונות, להעניק טיפול פסיכולוגי, למרוח לק-ג׳ל - הוא מה שמוביל את בעלי העסקים להקים את העסק שלהם ולהפוך לעצמאיים. אלא שלצד כל התשוקה המבורכת הזאת, בעלי עסקים קטנים רבים שוכחים לפעמים שהם צריכים קודם כל לבנות את העסק, לפני שהם פונים לעסוק במה שהם אוהבים. ואין עסק, בטח שלא עסק קטן, בלי תקציב. 

    למה צריך תקציב עסקי לעסק קטן?

    תקציב מאוזן ובנוי נכון, המשמש בסיס לניהול תקין של עסק קטן, אמור לאפשר לכם: 

    • שליטה טובה יותר בהוצאות: תקציב מאוזן ומסודר יאפשר לכם להבדיל בין הוצאות קבועות למשתנות, לזהות הוצאות מיותרות ולהימנע ממצב בו ההוצאות יוצאות משליטה.
    • זיהוי מוקדם של בעיות תזרימיות: עסקים קטנים רבים מתנהלים מתוך הנחה שהם רווחיים, עד שלפתע הם נקלעים לקשיי תזרים. זה קורה בהיעדר תקציב מסודר, הכולל תכנון של קבלת הכנסות מול תשלומים לספקים, עובדים ורשויות. תקציב מסודר יאפשר לכם לזהות קשיים בהמשך הדרך, ולהימנע מהם.
    • קבלת החלטות מבוססות נתונים: תקציב מסודר יסייע לכם לנהל את העסק מהראש ולא מהבטן, בהתאם ליכולת הפיננסית המשתנה של העסק.
    • בסיס להגדלת רווחיות: תקציב מאוזן אמור לאפשר לכם לא רק לקיים בקרה (חשוב אבל לא מספיק), אלא גם לתכנן, לנתב משאבים לאפיקים הרווחיים ולצמצם בזבוזים.

    ניהול תקציב עסקי - איך עושים את זה נכון?

    תקציב לעסק קטן הוא הרבה יותר מכלי פיננסי, חשוב ככל שיהיה. תקציב בנוי היטב אמור לסייע לכם בקבלת החלטות אסטרטגיות, לבנות תוכנית עבודה רב-שנתית ולנתח את הרווחיות של כל אפיקי הפעילות העסקית. 

    בנייה נכונה של תקציב עסקי צריכה לכלול כמה מרכיבי יסוד:

    • הצבת מטרות ויעדים עסקיים: יעדים מספריים (באחוזים) כמו הגדלת הרווחיות ב-12% או הפחתת עלויות כוח אדם ב-20%, יתנו לכם כיוון ברור לאן העסק צריך ללכת ומהי מסגרת הזמן שבה הוא נדרש לעשות זאת.
    • חישוב כל ההוצאות הקבועות: לדוגמא שכירות, שכר עובדים, הוצאות רכב, תשלומים לספקים ועוד. חשוב לדייק בפירוט ההוצאות הקבועות ולא להסתפק בהערכות כלליות, או בממוצעים שנתיים.
    • חישוב ההוצאות המשתנות: לדוגמא עלויות חומרי גלם, עמלות, כוח אדם לא קבוע (פרילאנסרים), עלויות פרסום ושיווק ועוד. גם כאן חשוב לדייק, לא להסתפק בהערכות מעורפלות או אופטימיות מדי, שעלולות להתגלות כרחוקות מהמציאות העסקית.
    • תכנון תזרימי חודשי: התקציב חייב לפרט מתי יתקבלו הכנסות ומתי יש לשלם לספקים, עובדים, או לרשויות כמו מע"מ ומס הכנסה. תזמון ההכנסות וההוצאות קריטי לכל עסק קטן - ועשוי למנוע משברים. תקציב חכם יכלול, לדוגמא הערכה של תשלומי מס שנתיים למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי - כדי להימנע מהפתעות לא נעימות בסוף השנה.
    • בקרה, ניתוח שוטף ועדכונים תקופתיים: תקציב אינו בבחינת "שגר ושכח". לאחר שבנינו תקציב נכון ומותאם עלינו לוודא שהעסק אכן מתנהל לפיו באופן דינמי, בשטח. אם יש סטיות במציאות העסקיות לעומת התקציב, עלינו להבחין בהן, לנתח אותן ולבצע התאמות.

    אפשרויות מימון והלוואה לעסק קטן

    פתיחת עסק קטן או הרחבתו דורשת לעיתים השקעות ראשוניות כמו רכישת ציוד, השקעה בבניית אתר או אפליקציה סלולרית, קמפיין פרסומי ועוד. תכנון תקציבי נכון חייב לכלול גם אפשרויות מימון להשקעות אלו כדוגמת הלוואה, תוך רישומן כ״הכנסה״ חד פעמית ולאחר מכן גם כ״הוצאה חוזרת״ של החזרי ההלוואה החודשיים. 

    חשוב לזכור: הלוואה לעסק קטן יכולה להיות כלי חכם אם היא חלק מהתקציב ולא משמשת כפתרון חירום, או אמצעי ל״כיבוי שריפות״. הלוואה חייבת להילקח מול תחזית הכנסות ברורה, שמראה כיצד יתבצעו ההחזרים.

    בשוק קיימים כמה פתרונות אשראי לעסקים קטנים, המעוניינים לקחת הלוואה: 

    • הלוואות מהבנקים: הפתרון שהוא כנראה המוכר ביותר.
    • הלוואות מגופים חוץבנקאיים: הלוואה מגוף שאינו בנק כמו למשל חברת אשראי. ההלוואה ניתנת בנוסף למסגרת האשראי בבנק ואינה משפיעה עליה.
    • הלוואות בערבות מדינה: הלוואות שניתנות לעסקים קטנים ובינוניים על ידי בנקים, אך המדינה משתמשת בהן כערובה חלקית להחזר הכסף. המשמעות היא שהמדינה לוקחת על עצמה חלק מהסיכון - אם העסק לא מצליח להחזיר את ההלוואה, המדינה מחזירה לבנק אחוז מסוים מהסכום שלא שולם.
    • הלוואת מקרנות סיוע: קרנות ממשלתיות או אזוריות שמעניקות הלוואות בתנאים משופרים לכמה עסקים קטנים נבחרים, בהתאם לתחומי עניין מוגדרים.

    הבחירה בגוף המלווה תלויה בצרכי העסק, במצבו העכשווי וביכולת ההחזר שלו. אם תבחרו בהלוואה חוץ-בנקאית של ישראכרט לעסקים תוכלו ליהנות מגמישות ומהתאמת סכום ההלוואה לתנאי ההחזר לפי הצרכים של העסק. ההלוואה, הפתוחה בפני לקוחות ישראכרט לעסקים, מאפשרת גיוון של מקורות המימון עם אפשרות לקבל את הכסף תוך שלושה ימי עסקים ללא עמלת פתיחת תיק ועם חלוקה לעד 60 תשלומים. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שההלוואה של ישראכרט לעסקים ניתנת רק לעסקים סולקים עם ישראכרט, ולא בשלב הקמת העסק.

    ניהול שוטף של התזרים והתקציב העסקי

    החשבון העסקי של ישראכרט לעסקים מרכז באפליקציה אחת את כל מה שעסק קטן צריך לניהול יומיומי יעיל - מהפקת חשבוניות דיגיטליות ומעקב אחר תנועות בחשבון של העסק, ועד סליקה מרחוק באופן שעוזר לנהל את התזרים. השילוב בין כלים חכמים לממשק דיגיטלי נוח מאפשר שליטה מלאה בהוצאות ובהכנסות -ישירות מהנייד, בכל זמן ובכל מקום -ומקל משמעותית על ניהול התקציב העסקי.

    בשורה התחתונה, בניית תקציב לעסק קטן היא תהליך קריטי, שיוצר לעסק מעין מצפן כלכלי לפיו הוא ידע לקבל החלטות פיננסיות. עסק ששולט בהוצאות ובהכנסות שלו יידע לצפות בעיות תזרים ולהציב יעדים מדידים וניתנים להשגה. עסק כזה גם יקבל החלטות מושכלות על סמך נתונים, ויגדיל באופן משמעותי את סיכויו לשגשג, להתפתח ולהצליח.

    האשראי מועמד ע״י המלווה ישראכרט מימון בע״מ. אי עמידה בפירעון הלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
    אין בהודעה זו כדי לחייב את המלווה בהעמדת האשראי באופן מלא או חלקי ולמלווה תהא את שיקול הדעת המוחלט באם להיענות לבקשה או לדחותה.
    שירות חשבון תשלום עסקי ניתן ע״י ישראכרט חשבונות תשלום בע״מ.

    החשבון מיועד לאזרח ישראלי בעל חשבון בנק ישראלי שהינו עוסק פטור או עוסק מורשה בעל תיק
    במע״מ.
    מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.