איך לגייס עובדים לעסק קטן? מדריך למתחילים

    איך יודעים שהגיע הזמן להפסיק לעשות הכול לבד, איפה מחפשים את העובד הנכון, איך כותבים מודעת דרושים אפקטיבית ואילו כלים דיגיטליים יכולים לחסוך לכם זמן וכסף? מדריך

    בעלי עסקים קטנים רבים מתקשים למצוא את העובדים הנכונים - במיוחד כשאין להם מחלקת גיוס, תקציבים גדולים או זמן פנוי לקדם את התהליך.

    לפי הגדרות משרד הכלכלה ורשות החדשנות, עסק קטן במדינת ישראל מעסיק על פי רוב בין 5 ל-20 עובדים. כמובן, רוב העסקים הקטנים שכולנו מכירים מעסיקים אף מספר קטן יותר של עובדים. לכן, יש חשיבות עצומה לדיוק באיתור, בחירה וגיוס עובדים לעסק קטן. כל הצלחה או כישלון עשויים להשפיע באופן כמעט מיידי על צמיחת העסק, יעילותו והצלחתו.

    במדריך זה תמצאו כל מה שצריך לדעת כדי לגייס נכון גם בלי תקציבי ענק ו/או משאבי כוח אדם המופנים אך ורק לתהליך הגיוס. 

    איך יודעים שהגיע הזמן לגייס?

    הכל מתחיל בדרך כלל בהבנה של בעלי העסק שהם לא יכולים לעשות הכול לבד כל הזמן, ושהזדמנויות עסקיות הולכות לאיבוד בגלל ה"שוטף" של העסק ששואב אותם לתפעול יומיומי.

    זה בדיוק השלב בו עומס המשימות מתחיל לפגוע בצמיחת העסק, בשירות הלקוחות או אפילו בשגרת החיים. אם אתם מתחילים להרגיש שאין לכם מספיק זמן לפתח כיוונים חדשים, או שאתם מאבדים הזדמנויות עסקיות בגלל מחסור בכוח אדם זה הזמן לגייס.

    טיפים ראשונים לגיוס עובדים

    עוד לפני שתפרסמו את המודעה הראשונה שלכם בלינקדאין או פייסבוק, כדאי שתבררו היטב מה חסר לכם. נסו למפות בדיוק רב ככל האפשר את המשימות היומיומיות בעסק, להוסיף עליהן משימות עתידיות שיתרמו לצמיחה - ולהעריך מה כוח האדם הנדרש לעמידה בכל אלו.

    אם מדובר בעובד ספציפי שהייתם רוצים להעסיק, הגדירו מראש את תחומי האחריות שלו או שלה וקבעו איך יימדדו הצלחה או כישלון בחצי השנה הראשונה בתפקיד. כמובן, חשוב לבחור מראש מה סוג ההעסקה הרצוי לנו: 

    • עובד שכיר: מקבל משכורת קבועה בתלוש שכר, וגם תנאים סוציאליים (פנסיה, חופשה, ביטוח לאומי ועוד) שמנפחים את עלות שכרו בכ-30%. אתם כמעסיקים תצטרכו לטפל בכל "הניירת" מול הרשויות.

    • עובד עצמאי (פרילנס): ספק חיצוני של העסק על בסיס חוזה, שעות או פרויקטים; אחראי בעצמו על תשלומי מיסים, ביטוח לאומי והפרשה לפנסיה. 
      מומלץ לחשוב מראש מה היקף המשרה הרצוי - מלאה או חלקית - בין אם העובד שכיר או עצמאי. כל ההחלטות האלו חייבות להתקבל תוך התחשבות בצרכים ובתקציב של העסק.

    באיזה פלטפורמה לחפש עובדים לעסק קטן?

    לאחר שהבהרנו לעצמנו איזה עובד אנחנו מחפשים ומה יהיה מודל ההעסקה שלו או שלה, אפשר לגשת לשלב הבא - הגיוס בפועל. בשלב זה כדאי להתחיל לפרסם בפלטפורמות הבאות:

    • רשתות חברתיות: ניתן לגייס עובדים דרך פייסבוק, אינסטגרם או ווטסאפ, אולם הסינון עלול פחות מקצועי ופחות מדויק. אם אתם כבר פונים לרשתות, ייתכן שעדיף להתמקד בקהילות או בקבוצות בפייסבוק ואינסטגרם (למשל בקבוצות איזוריות, בקבוצות של מחפשי עבודה או בקבוצות ייעודיות לתחומי העיסוק).

    • לינקדאין: רשת חברתית נוספת שמזוהה יותר עם גיוס עובדים לתחומים טכנולוגיים, פיננסיים, שיווק ותחומים משיקים. בלינקדאין תמצאו בדרך כלל עובדים פוטנציאלים איכותיים. האתר (או האפליקציה) מאפשרים לבדוק רקע, קשרים והמלצות. אם אתם רוצים לגייס עובדים חדשים לעסק שלכם בעיקר מהתחומים האלו, זו עוד פלטפורמה שניתן להיעזר בה.

    • המלצות אישיות: לפעמים זו הדרך הטובה ביותר לגייס עובדים אמינים ואיכותיים - עם זאת, העובדה שמועמד בהמלצה אישית עבר את הסינון של הספק, הקולגה או החברים שלכם, לא תמיד אומרת שהם יעברו גם את הסינון שלכם ושל הארגון בו אתם עובדים. אל תעגלו פינות. 

    • אתרי דרושים: אתרים כמו AllJobs ו-Drushim מציעים חשיפה רחבה מאוד למודעת "דרושים", אך מציבים תחרות קשה בכל מה שקשור להבלטת המודעה שלכם. אם לא תנסחו אותה באופן שימשוך מועמדים איכותיים, הם לא יבואו מעצמם. הפרסום באתרי הדרושים גם יעלה לכם כסף ולכן לא מתאים לכל סוג של ארגון או עסק.

    ניסוח מודעת דרושים לעסק קטן

    בהקשר זה, חשוב לזכור שניסוח מודעת דרושים אפקטיבית הינו שלב חשוב בתהליך הגיוס. צריך להבין כיצד לנסח מודעה שתמשוך את המועמדים הנכונים. זכרו: המודעה היא במובנים רבים כרטיס הביקור של העסק שלכם. 

    אז מה ואיך כותבים בה? רצוי לפתוח בכמה מילים על העסק, מי עומד מאחוריו ומה מייחד אותו. בהמשך כדאי לנסח את מהות התפקיד באופן מדויק, תוך פירוט המשימות היומיומיות ותחומי האחריות של התפקיד אליו אתם מגייסים. הדגישו מהם היתרונות והתנאים שאתם מציעים בעבודה, החל משכר ועד סביבת עבודה נעימה ואפשרות לעבוד גם מבית. סיימו בנימה אישית וציינו בדיוק איך ניתן להגיש מועמדות ועד מתי. המטרה: לגרום למועמדים לפנות אליכם באימייל, וואטסאפ או לינקדאין.

    גיוס עובדים לעסק קטן: כלים דיגיטליים

    ניתן לייעל את תהליך הגיוס באמצעות כלים דיגיטליים ואוטומציה. Google Forms יאפשר בניית טופס הגשת מועמדות מהיר, עם שאלות סינון בסיסיות; Canva יקל עלינו לעצב מודעות דרושים מקצועיות; Zapier ישלח מייל תודה אוטומטי למועמדים שמילאו פרטים ו-Trello ייצור לוח מעקב אחר מועמדים, הכולל תובנות וסטטוס עדכני. לא חסרים כלים דיגיטליים לשיפור תהליך הגיוס, אבל חשוב לזכור כי בסופו של דבר הנתון היחידי שקובע הוא הבחירה האנושית שלנו, מדויקת או מוטעית.

    גיוס עובדים לעסק קטן: שלב הריאיון 

    ראיון העבודה הוא שלב קריטי בגיוס עובדים, על אחת כמה וכמה בעסקים קטנים. זה הרגע שבו אנחנו אמורים לגלות האם האדם שיושב מולנו מתאים למשרה שהצענו. חשוב לבחור מועמד/ת שמתאימים לא רק לתפקיד עצמו, אלא גם לערכי הארגון, סגנון העבודה והאווירה הכללית. 
    בראיון עצמו יש לבדוק ניסיון מקצועי, הבנה מעשית, יחסי אנוש, יכולת למידה וגמישות וכאמור - התאמה מבחינת ערכי הארגון והתרבות הארגונית. חשוב מאוד לקיים עם המועמד שיחת תיאום ציפיות פתוחה בה יובהר מהם תחומי האחריות שלו, מהי המסגרת (שעות עבודה, זמינות), מה ייחשב כיחסי עבודה תקינים (ומה לא) ואיך יימדדו הצלחה או כישלון בתפקיד. תיאום ציפיות מחזק אמון ומונע אכזבות ואי הבנות בהמשך הדרך. 

    לתעד את כל הוצאות השכר

    לסיום, חשוב לזכור כי גיוס עובדים הוא גם התחייבות כלכלית ומשפטית. חשוב להביא בחשבון, לדוגמא, שעלות השכר של עובד שכיר גבוהה ביותר מ-30% משכר עובד עצמאי/פרילנסר. כעצמאיים עליכם לנהל גם את הצד הפיננסי של העסק, או לדאוג שרואה החשבון שלכם יעשה זאת עבורכם.
    באחריותכם להגיש מדי חודש דיווחים על העובדים למס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. רצוי מאוד לתעד את כל הוצאות השכר, המוכרות במס - צעד שעשוי לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה. 

    והכי חשוב: לא לחשוש ולא לפקפק בכל צעד ותובנה שלכם. החלטתם שאתם צריכים עובד? צאו והביאו אותו או אותה. בתכנון נכון, חיפוש חכם וסיוע מכמה כלים דיגיטליים, גיוס עובדים לעסק קטן יכול להיות הזדמנות אמיתית לקפיצת מדרגה עסקית. 

    * מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.