סודות הפסיכולוגיה השיווקית: "בסוף אנשים קונים מאנשים"

    כל בעל עסק היום יודע שלא מספיק רק להיות עסק מצוין, צריך לדעת גם איך לשווק את זה. במסגרת קהילת העסקים הקטנים של ישראכרט ואון לייף  עדן אנג'ל, מומחית בפסיכולוגיה שיווקית, עונה על השאלות הכי נפוצות שמגיעות אליה בנושא שיווק בסושיאל.

    1. איך הגעת לתחום הזה? מאיפה מתחילים?

    מגיל 12 יש לי זיקה לעולם הזה. הדבר היחיד שהיה לי אז אלו עמודים שניהלתי בפייסבוק, התעסקתי בליצור תוכן כל היום כבר מהגיל הזה. אני לא משתמשת בזה כי אני חושבת שאין לי מה לנפנף בחרם שעברתי, לכולנו יש טראומות עבר שבנו אותנו. בגיל 12 זה היה הפייסבוק, בגיל 15 זה עבר לאינסטגרם. שם התפוצצתי עם עשרות אלפי עוקבים. ואז התחילה הקורונה, ומשעמום, פתחתי טיקטוק. הבנתי שאנשים מחפשים בידור, יושבים בבית בסגר, וזה חסר להם.

    פרסמתי סרטון של ליפסינק, וקמתי יום למחרת ל700 אלף צפיות עליו. לא האמנתי למספרים. המשכתי עם הנישה הזאת וכל סרטון התפוצץ. הבנתי שיש לי כלי בידיים, אני יודעת ליצור מה שאנשים מחפשים. גם העוקבים עלו וראיתי פוטנציאל עסקי בזה. לאחר מכן עשיתי שיתופי פעולה עם עסקים, אבל פתאום שמתי לב שיותר מעניין אותי מה קורה עם העסקים האלה לטווח הארוך. התעניינתי באופן שבו הפרסום שלי השפיע על העסק, בנתונים, מכירות, סטטיסטיקות... ומשם נוצר הרצון שלי לקחת עמודים של עסקים ולנהל אותם.  אז כששואלים אותי איך מגיעים לזה, אני יודעת לחסוך לאנשים שרוצים “לחיות" כמוני (בכוונה לא אומרת לעבוד, כי זה תחום חלומי) את כל השנים האלה וללמד אותם את כל התורה הזאת.

    2. למה אין לי צפיות לסרטונים? אני מעלה מלא ומתמידה, וגם העוקבים לא עולים

    אני מבינה את התסכול של בעלי עסקים שהבינו היום שלא מספיק להיות תותח על בתחום שלך, כי בעידן של היום, כל בעל עסק צריך גם להיות משווק. אני מבינה את התסכול שנובע מלהעלות סרטון שהשקעת בו שעות ובסוף לראות אותו תקוע על 200 צפיות. אבל אנשים לא מבינים משהו אחד- להתמיד זה מעולה, זה גם מה שרוב אנשי השיווק היום צועקים על בעלי עסקים לעשות, והם לא טועים. אבל גם אם הם עושים את זה ולא קורה כלום. למה? כי זה רק מרכיב אחד מתוך גלגל שיניים ענק שפועל כל הזמן סביב יצירת תוכן. יש 2 אלמנטים שקריטי שיהיו בכל סרטון שאם אחד מהם לא יהיה, הסרטון פשוט ייבלע בין מאות ואלפי סרטונים שכן עובדים. המרכיב השני הוא המעורבות.

    3 מה זה האלגוריתם הזה שכולם מדברים עליו? איך זה עובד?

    אנשים חושבים שיש כאן איזושהי נוסחה מטורפת לפיצוח. מנסים להבין איך לנתח קוד תוכנה, ובאיזה שעה להעלות סרטון כדי שה”אלגוריתם" יאהב אותי. תחשבו על זה ככה: אחרי שאתם משחררים סרטון לאוויר- מי רואה אותו? אנשים. בני אדם. אנחנו סך הכל צריכים לדעת איך פועל המוח ואיזה פעולות לעשות בסרטון כדי "לגרות" אותו ולהניע לפעולה. בסוף זה מתבטא בעוקב, עד שזה מתבטא במכירה- זה המשפך השיווקי. אין פה איזה קוד מפוצץ לנתח. האלגוריתם פועל על פעולות ש*אנשים* עושים באפליקציה. בין אם זה שאת נתקעת על סרטון עד הסוף או רואה אותו בלופים, אז האלגוריתם ידע לקחת את הנתון הזה ולהראות לך תוכן דומה, וגם לקדם את הסרטון הזה לאנשים עם תחומי עניין זהים כי הוא יצר מעורבות.

     

     

    4. אם אני עסק עם תקציבים גדולים לא עדיף לי להשקיע בפרסומות בטלווזיה או שלטי חוצות?

    כל הכיף ברשתות זה שלא צריך תקציבים מפוצצים כדי להשיג חשיפה של עשרות ומאות אלפי צפיות באופן אורגני, ככה שיש מקום לכולם גם לבעלי עסקים קטנים כמו חברי הקהילה הזו. העולם התקדם ואנשים הבינו שפרסומת בטלוויזיה לא מגיעה לאותן תוצאות חשיפה כמו בסושיאל מדיה. יתרה מכך, גם אם אנחנו מקבלים נתוני חשיפה מפרסומת בטלוויזיה, אין לנו מושג כמה אנשים באמת ישבו על הספה וצפו בה בזמן שהפרסומת שודרה, ואנחנו גם לא ממוקדי קהל יעד. כנ"ל לגבי שלטי חוצות.

    5. שיוק אורגני או שיווק ממומן?

    יש סרטון ממש מגניב שראיתי פעם של מישהו שהלך ברחוב והציע לאנשים להתחתן איתו. נשמע מצחיק נכון? ככה בדיוק נראים בעלי העסקים שמנסים למכור מוצר בסרטון של שיווק ממומן. בלי ידע מקדים, בלי רגע, בוא נכיר את הבן אדם, ומי מולנו. אחר כך נדבר על המוצר שלך אדוני, צ’יל. עכשיו זה נשמע שאני נגד ממומן, אבל אני לא. פעם הייתי נגד כי לא באמת הבנתי מה זה, ואם להיות כנה, גם היום אני לומדת על העולם הזה וחוקרת המון. אין רע בשיווק ממומן, אבל, כל עוד קודם כל אנחנו בונים תשתית אורגנית חזקה. אחר כך אם נרצה להציע למישהו להכיר אותנו, נעשה את זה באותנטיות ממומנת ולא באגרסיביות ממומנת. ככה נזמין את הצופה אלינו 'הביתה', לתוכן האורגני, שם ניתן לו כמה שיותר תוכן וערך אמיתי, כדי שבסוף הוא גם יבין מי עומד מולו, יתחבר לדמות שאנחנו, ויצטרף לקהילה. היום אנשים צריכים לסמוך על בעל עסק קודם כל ולהתחבר לבן אדם, לפני ששולפים אשראי, ולכל בעל עסק יש סיפור להתחבר אליו. אין דבר כזה בן אדם בלי תוכן. יש בן אדם שלא יודע איך להוציא אותו החוצה. אז אנחנו כבעלי עסקים צריכים להכיר את כל התהליך המדויק לאיך לעשות את זה נכון. בסוף, אנשים קונים מאנשים בין אם נרצה ובין אם לא.

    עסקים קטנים? מוזמנים להצטרף לקהילת העסקים של ישראכרט

     

     

     

    המידע מובא מטעם עדן אנג'ל ועל אחריותה בלבד