
איך לנהל עסק נכון: מדריך לעצמאיים ועסקים קטנים
מהגדרת מטרות עסקיות עד לריכוז כל השירותים במקום אחד. 6 כלים פרקטיים לניהול עסק קטן באופן יעיל ורווחי
רבים פותחים עסק לצורך הגשמת חלום – הרצון להגשים משהו שהם אוהבים, להפוך תחביב למקצוע או להמשיך דרך משפחתית. זהו מנוע חשוב, אך לא תמיד מספיק. כדי שעסק קטן יצליח באמת לאורך זמן, הוא זקוק ליותר מחזון או מסורת: הוא זקוק גם לניהול נכון. תכנון מוקפד, הבנה פיננסית ויכולת להגיב לשינויים – אלה מרבית היסודות שעליהם בנוי עסק מצליח.
עסק קטן הוא בדרך כלל מופע של איש אחד: בין אם זה רואה חשבון מתחיל שעובד קשה לצרף לקוחות חדשים, מאמן כושר שמשקיע מאמץ להרוויח, קונדיטורית שמקבלת הזדמנות ומוציאה משלוחים, ואפילו מי שמוכר מוצרי קוסמטיקה דרך האתר שבנה בעצמו: עצמאים חייבים להקפיד ולהיות הכי טובים בתחומם כדי לעמוד בתחרות, אבל גם לדעת איך לנהל עסק קטן הן מבחינה לוגיסטית, הן מבחינה שיווקית והן מבחינה כלכלית – הפן החשוב ביותר להצלחת עסק קטן. אז איך עושים את זה נכון?
6 טיפים פיננסיים לניהול עסק קטן
הגדרת מטרות
עסק קטן שלא הוגדרו לו מטרות ויעדים, צפוי לפעול במעין חלל ריק, לקבל החלטות אקראיות ומקריות, לא לדעת להתמקד בהוצאות שלו ולבזבז משאבים יקרים, בלי כיוונים ברורים ומדדים להצלחה. המטרות העסקיות הגדולות שלכם צריכות להיות פיננסיות, שיווקיות-מיתוגיות ואישיות. כדי לוודא עמידה במטרות, רצוי לקבוע מדדים ויעדים לביצועים של העסק: מה ייחשב הצלחה ומתי.
בעסק קטן, המתופעל על פי רוב על ידי 1-5 עובדים, קביעת מטרות מאפשרת התמקדות, קביעת סדר עדיפויות ויכולת למדוד הצלחה. בלי אלו העסק הקטן שלכם יתקשה להתמודד עם שינויים מבלי לאבד כיוון ולהוציא כסף רב.
בניית תקציב
בניית תקציב מאפשרת לעסק קטן תכנון לטווח הארוך וגם הקצר מבחינת יעדים כלכליים ועסקיים. ניהול התקציב מאפשר לעסק להמשיך לפעול בהתמדה בדרך להשגת המטרות שלכם.
התקציב מחושב על פי רוב ברמה שנתית, לאחר הערכה של ההכנסות וההוצאות הצפויות במהלך השנה. כל זאת, תוך השארת מרווחי ביטחון והתחשבות בגורמים עונתיים. תקציב מאוזן הכולל גם סעיף של מוכנות ל"בלתי צפוי" יאפשר לכם להישאר בתמונה על מצב העסק שלכם, לתכנן את תזרים המזומנים ולקבל החלטות מבוססות נתונים.
הפרדה בין חשבון פרטי לעסקי
עצמאים רבים נמנעים מפתיחת חשבון נפרד לעסק מתוך מחשבה ש"כל הכסף ממילא שלי" - הרי בהתחלה הכסף נכנס ויוצא מאותו כיס. אבל זו טעות שעלולה לפגוע בהתנהלות הפיננסית של העסק כבר מהשלב הראשון. כשאין הפרדה, קשה להבחין בין הוצאות פרטיות לעסקיות – מה שמקשה על מעקב אחר תזרים, על עמידה בתקציב שהוגדר מראש ועל קבלת החלטות נכונות. פתיחת חשבון עסקי היא כלי מפתח להתנהלות נכונה: היא מאפשרת מעקב מסודר, מונעת בלבול ובזבוז, מקלה על הכנת דוחות לרשויות – ובעיקר יוצרת תפיסה בריאה של העסק כישות כלכלית נפרדת. וזה חשוב במיוחד כשהעסק מתחיל לגדול.
"החשבון העסקי" של ישראכרט לעסקים כולל בתוכו את מה שהעסק הקטן או העצמאי צריך. בין השאר הוא מעניק לכם אפשרות לפתוח חשבון עסקי נפרד מהחשבון הפרטי, לצד כרטיס אשראי עסקי ייעודי הכולל מסגרת אשראי נוספת חוץ-בנקאית. ולא פחות חשוב: "החשבון העסקי" – מאפשר קבלת תשלומים מלקוחות ישירות לחשבון העסקי באמצעות סליקת כרטיסי אשראי או העברות בנקאיות. הפרדה כזו בין האישי לעסקי, בליווי גוף יציב ואמין כמו ישראכרט המעניק שירות מקצועי לעסקים קטנים, יכולה לתת לעסק שלכם הזדמנות, ביטחון וניהול פיננסי חכם.
תזרים: מעקב אחר הכנסות והוצאות
ניהול תזרים מזומנים הוא אחת הפעולות החשובות ביותר בעסק קטן – ולעיתים גם זו שמכריעה את גורלו. כשמתנהלים על שולי רווח צרים, כל שקל שנכנס או יוצא עלול להשפיע על יכולת התשלום לספקים, עמידה בהתחייבויות או השקעה בהתפתחות העסק.
כאן נכנס לתמונה החשבון העסקי של ישראכרט לעסקים, המציע לעסק קטן מעטפת דיגיטלית מלאה לניהול הכסף – עם ממשק נוח לצפייה בתנועות בחשבון התשלום של העסק, מעקב אחרי הכנסות והוצאות, זיהוי הכנסות צפויות, ובקרה על קליטת עסקאות מכרטיס האשראי. המעקב השוטף והמרוכז מאפשר לעסק לנהל תקציב נכון, לזהות חריגות מבעוד מועד ולהשפיע על קבלת ההחלטות.
בנוסף, החשבון העסקי מאפשר לבעל העסק להיות עם האצבע על הדופק בכל מה שקשור לעיתוי התשלומים - האם צריך לדחות תשלומים או לתזמן אותם למועד אחר בהתבסס על הכנסות שצפויות להיכנס. כך מתאפשר ניהול יציב לאורך זמן, לצד שקט נפשי.
הפקת חשבוניות דיגיטליות בקלות
הוצאת קבלה או חשבונית היא חובה חוקית של כל עסק במדינת ישראל. החשבון העסקי של ישראכרט מאפשר לכם להצטרף לשירות הפקת חשבוניות דיגיטליות: כך, בעת ביצוע חיוב של עסקה באמצעות סליקת כרטיס האשראי, הקבלה או החשבונית תישלח אוטומטית ללקוח ללא התעסקות מיותרת, גם אם שכחתם או רציתם להתפנות לזה אחר כך. כך אין יותר צורך לכתוב ידנית את החשבונית בפנקס כמו פעם, החשבונית תשלח ללקוח במייל.
בנוסף, באופן זה ניתן תמיד לחזור ולחפש בקלות חשבוניות קודמות שהונפקו לטובת מעקב ולטובת תיעוד מסודר לרשויות, ואין הגבלה במספר החשבוניות שניתן להפיק. בעסק קטן שעושה גם ככה הכל בעצמו - לפחות על המטלה של הפקת חשבונית אפשר לסמן וי.
ריכוז כל השירותים לעסק במקום אחד
עסקים קטנים מתנהלים לעיתים קרובות בין מערכות שונות, ספקים חיצוניים ואינספור אפליקציות – אחת לסליקה, אחרת לחשבוניות, ושלישית לניהול ההוצאות. זמן יקר מתבזבז, וניהול העסק הופך למסורבל. לכן, אחד היתרונות המשמעותיים ביותר לעסק קטן הוא היכולת לרכז את כל השירותים במקום אחד – פשוט, ברור, ונגיש.
החשבון העסקי של ישראכרט לעסקים נבנה בדיוק עבור זה: אשכול מוצרים דיגיטליים שמותאם במיוחד לצרכים של עצמאיים, עוסקים פטורים ומורשים, וכמובן גם פרילנסרים בתחילת הדרך. הוא מאפשר לנהל את כל הפעילות של העסק – מהנייד, דרך אפליקציה אחת.
השורה התחתונה: הלוואי שהצלחה של עסק הייתה תלויה רק ברעיון טוב או במוטיבציה. אבל האמת היא שבבסיסו של כל עסק קטן יציב עומד ניהול נכון, הכולל התנהלות פיננסית אחראית וקבלת החלטות עסקיות מושכלת. "החשבון העסקי" של ישראכרט לעסקים נותן מענה שיעזור לכם לנהל את העסק ביעילות ולהצליח לאורך זמן בסביבה תחרותית.
*אי עמידה בפירעון האשראי ו/או ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של ישראכרט בע"מ ו/או ישראכרט מימון בע"מ
החשבון מיועד לאזרח ישראלי בעל חשבון בנק ישראלי שהינו עוסק פטור או עוסק מורשה
בכפוף לאישור החברה ותנאיה
מידע כללי בלבד אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא